وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

انتشار کتاب "حسن‌آباد جرقویه"



"حسن‌آبادِ جرقویه‌ی علیا" در 115 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع است؛ روستایی نسبتاً بزرگ که در سال 1373 شهر شد، در منطقه‌ای با قدمت تاریخی و تمدنی غنی.

در تاریخ 19 شهریور ماهِ 1387 آقای سید حسن فاطمی، در اقدامی ابتکاری وبلاگی با عنوانِ "حسن آباد جرقویه" با همت و همراهیِ اهالی "حسن‌آباد" راه‌اندازی نمودند، که گزیده‌ی مطالب و گفتارهای پژوهشی ِ آن پس از گذشتِ سه سال، در کتابی با همین عنوان جمع‌آوری و به طبع رسیده است.

این کتاب ارزشمند مشتمل بر دوازده فصل است که در آن، اسناد و تصاویری از گذشته‌ی "حسن‌آباد"، شناختِ فرهیختگان و سرشناسان حال و گذشته، مردم‌شناسی و زبان ِ کهن، و  قابلیت‌های منطقه، مورد مداقه و توجه قرار گرفته است. فصل سوّم ِ این کتاب، مختص ِ مطالعات تاریخی و پیشینه‌شناسیِ منطقه است. یکی از مقالات نگارنده نیز تحت عنوان "آتشـگاهِ دستگرد" در این فصل -صفحات 116 تا 135- بازنشر یافته است.*

نگارنده در این مقاله، ضمن معرفی ِ بنای یک "چارتاقی" که نزد اهالی، مشهور به "آتشـگاه" است، و ساختمان ِ مجاورش - موسوم به "جاپا حضرت"- ، به شرحی تطبیقی از آیینهای نوروزی ِ برگزار شده در آن با آیین‌های نوروزی ِ "مسجد آدینه"ی روستای جواهردهِ رامسـر پرداخته، و تشابهاتِ ساختاری آن را با نمونه‌هایی از بناهای "چارتاقی" ِ عهد ساسانی برشمرده، و نهایتاً مدلی از کارکرد و کاربری اولیه‌ی بنا پیشنهاد می‌نماید.



این مقاله را میتوانید از اینجا دانلود کنید.

 دانلود بصورت پی.دی.اف




* این مقاله (+ تصاویر) در تاریخ 29 آبان 1388 به مناسبت روز نکوداشتِ اصفهان، در سایت "کمیته ی بین المللی نجات دشت پاسارگاد" منتشر شده بود.  

نظرات 2 + ارسال نظر
ارخا چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:21 ق.ظ

با سلام خدمت آقای کاظمی..
1.چندی است آقای غیاث آبادی مطالبی مینوسد که هر خواننده ای میتواند بفهمد به دلیل عصبانیت از موضوعی نگاشته شده است و نمیتواند مورد تایید باشد...
آقای غیاث آبادی قیاسهای آبکی درباره مغول و عرب و کورش و..میکند و آنها همسان میپندارد و سعی میکند به مخاطب القا نماید که کورش سعی در از بین بردن آثار تمدن مغلوبان بوده..و بعد گذری به جمله داریوش میزند...
هر چند محتوای بحث که کشور گشایی است قابل درک است ولی استدلالهای ضعیف و مورد دار قابل درک نیست...
امیدوارم در این مورد مطلبی بنگارید...
2.در مورد آتش سوزی تخت جمشید توسط اسکندر آیا تحقیقاتی انجام شده؟ اگر اری چ نتیجه ای داشته است..لطفا اگر منبعی دارید برایم معرفی کنید...
__________________________
از اینکه بی ارتباط به پستتان مینوسم ببخشید چون این دو مورد که مطرح کردم چیزهایی بودند که در این مدت اخیر خواستار جوابی مناسب از اهل دانشش بودم که شما را مورد اطمینان دیدم..
با تشکر
یا حق

جواد مفرد کهلان جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:04 ب.ظ http://far-hang.blogspot.com

از روی زوج نام حسن آباد جرقویه می توان قضاوت کرد که از جرقویه (گرکویه) معنی دارای استحکاماتی چون کوه و از حسن آباد، حصن آباد منظور بوده است. غالب حسین آبادها و حسن آبادهای ایران ، از جمله اراک و ایلام در واقع حصین آباد و حصن آباد بوده اند، از دوره صفوی که شیعه رواج یافت آنها به شکل حسین آباد و حسن آباد تصور شدند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد