وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

کجا ایستاده ایم؟! (لاسـکوی ِ دوّم)



دولتِ فرانسه در سال 1983 میلادی، پس از 10 سال تلاش، توانست یک بازآفرینی ِ دقیق از غار تاریخی ِ «لاسکو» و نقاشی-هایش، آن هم درست در فاصله ی 200 متریِ غار ِ لاسکوی ِ حقیقی انجام داده، و توریستها و بازدیدکنندگان را بدانجا هدایت کند.


پس از بسته شدن به رویِ عموم، فقط محققین اجازه دارند از غار لاسکویِ حقیقی بازدید نمایند.
مأخذ عکس: نشنال جئوگرافیک


غار لاسکو به واسطه-ی نقاشی-های پیش از تاریخ-اش، که قدمت آن را 15000 سال پیش از میلاد برآورد کرده اند، در عالم هنر مشهور است. ولی شمار زیاد بازدیدکنندگان، و اثرات مخرب تنفس آنان (که باعثِ رشد باکتری-ها و کدر و محو شدنِ تدریجی ِ نقاشی ها شده بود)، سبب شد که در سال 1963، غار ِ اصلی به روی ِ بازدیدکنندگان بسته شود و فکر ِ یک کُپی و بازسازیِ دقیق از آن (حتی در شیوه و موادِ کار شده-ی نقاشی ها) شکل گیرد. هم اینگونه بود که با تلاشی تحسین-برانگیز، دو تالار اصلی آن را با 200 نقاشی، به طول 39 متر بازسازی و بازآفرینی نمودند؛ و البته دمایِ 55 درجه ی فارنهایت (13 درجه-ی سانتیگراد) غار اصلی را نیز در آن برقرار ساختند و «لاسکوی ِ دوّم»ش نامیدند!

لاسکویِ اصلی در سال 1979 میلادی، پس از انجام مرمت های اصولی، به ثبت آثار میراث جهانی رسید و برای همیشه به رویِ عموم بسته شد. امّا لاسکویِ دوّم، این تقلبِ نغز ِ فرانسوی در عصر ما، اکنون در برخی روزها، نزدیک به  2000  نفر بازدید کننده دارد که حاضرند برای دیدن-اش، نفری 7 یورو بپردازند؛ یعنی درآمدِ روزانه ای بیش از 33 میلیون تومان!



مآخذ:

http://www.sacred-destinations.com/france/lascaux-caves

http://archaeology.about.com/od/lterms/g/lascaux.htm

http://goeurope.about.com/od/dordogneprehistory/l/bl_lascaux-map.htm


نظرات 3 + ارسال نظر
شاهین سپنتا چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:31 ب.ظ http://www.iranname.net/

درود
بر شما دوست فرهیخته گرامی
این در حالی است که سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های تاریخی ما زیر باد و باران دارند از بین می روند و مدام فرسوده می شوند و کم کم محو می شوند و افرادی هم پیدا می شوند که می گویند نم و رطوبت باران نه تنها برای آن ها ضرری ندارد بلکه مفید هم هست!
آن ها کجا ایستاده اند و ما کجا ایستاده ایم!

دکتر سپنتای ِ ارجمند
درود
بله؛ و این، موضوعی نیست که مردم عادی و عوام قادر به انجام ِ کاری فوق العاده در خصوص آن باشند. یک رای ِ حکومتی و قدرتِ اجرایی میتواند از دریغ ها و افسوس ها بکاهد و گنجینه ی میراث و ثروت فرهنگی ِ ایران را برای نسل های آینده پاس دارد.
در ناحیه ی "تنگ غرقاب" ِ گلپایگان، ده ها هزار نقش صخره ای کهن به یادگار مانده که خود موزه ای معظم و عالیقدر است؛ که نه تنها معرفی و حفاظت نمیشود، بلکه بازار تخریب و سرقت در آنجا گرم است!

میراث پارس چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:40 ب.ظ http://www.persiansheritage.blogfa.com

درود بر شما
نسخه الکترونیکی پیش شماره و شماره نخست ماهنامه میراث پارس روی بلاگ نشریه بارگذاری شد.
میراث پارس پنجره ای است به پیشینه ارزشمند تاریخ و فرهنگ ایران زمین که به صاحب امتیازی و سردبیری فرشید خدادادیان و در تیراژ پانزده هزار نسخه منتشر و در سراسر ایران توزیع می شود.
حضور و قلم شما در این نشریه باعث افتخار است.
روابط عمومی میراث پارس

تاویر شنبه 2 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:35 ب.ظ http://lavanen.blogfa.com/

با سلام و تبریک نوروز
میدونید کجا ایستاده ایم من نمونه ای را ذکر می کنم شما قضاوت بفرمایید
غار میرملاس در کوهدشت نمونه ی ایرانی غار لاسکو با سنگ نگاره های اعجاب انگیز بدون هیچ حفاظتی رها شد و اکنون تقریبا از بین رفته است

سلام و نوروزتان مبارک.
از خبر حزن-انگیزی که دادید، متأثر شدم.
در یاد دارم که استاد "رویین پاکباز"، در کتاب "نقاشی ایران؛ از دیرباز تا امروز"، سنگ-نگاره هایِ کوهدشتِ لرستان را از جمله قدیمترین آثار تصویری یافت شده در ایران دانسته بودند.
دریغ!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد