وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

انتشار کتاب حفاظت سنگ؛ مروری بر آخرین پژوهش‌های علمی

   حفاظت و مرمت مصالح سنگی و به تبع آن میراث سنگی در طی چند دهه¬ی گذشته راهی طولانی را پیموده و از یک حرفه¬ی تجربی و استادکاری به یک تخصص علمی و بین رشته¬ای توسعه یافته است. افزایش تعداد نوشته¬ها، پژوهش¬ها و برگزاری همایش¬های تخصصی در سراسر دنیا، باعث گسترش وجوه تخصصی و افزایش علاقه و آگاهی عمومی به مبحث حفاظت از سنگ به مثابه ساختمایه¬ی یادمان¬های فرهنگی شده است، گستردگی فوق الذکر باعث گردیده تا نتوان تمام جنبه‌های گوناگون این حوزه را با حجمی مناسب و در قالب کتابی درسی تالیف و ارائه داد؛ این در حالی است که حجم وسیع اطلاعات و انتشارات باعث شده پژوهشگران و دانشجویان نیز نتوانند به یک ارزیابی قابل استناد از منابع دست یابند و همین طور یافتن مرز دانش و نتایج آخرین مطالعات صورت گرفته در این زمینه، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است. 

از این رو انتشار منابع مروری که بتوانند در کمترین زمان، حوزه مطالعاتی فوق را برای مخاطبان به-صورت جامع در یک دید کلی مشخص نمایند، از حدود دو دهه قبل دغدغه بسیاری از اهل فن و متخصصین بوده است. در همین راستا با توجه به منابع اندک حفاظت و مرمت سنگ¬های تاریخی در زبان فارسی و نیاز به یک پایه اولیه تا رسیدن به مرزهای دانش، کتابِ "حفاظت سنگ؛ مروری کلی بر آخرین پژوهش‌های علمی" نوشته اریک دوئن و کلیفورد .ا. پرایس(2010) به تازگی توسط مهدی رازانی و هادی زندکریمی ترجمه شده است.


 

    اثر فوق الذکر ویرایش دوم کتابی‌ست که در سال 1996 توسط پروفسور پرایس استاد کالج دانشگاهی لندن (UCL)-انگلستان به رشته تحریر درآمده و از طرف انتشارت موسسه ژان پل گتی منتشر گردیده است. نسخه جدید کتاب بسیار غنی‌تر از نسخه قبلی به همت اریک دوئن و کلیفورد پرایس تهیه شده است؛ در این چاپ جدید اکثر منابع مهمی که مابین سال¬های 1996 تا سال 2009 به رشته تحریر در آمده¬اند مرور کلی شده است و با توجه به اینکه منابع قبل از این تاریخ، در چاپ قبلی کتاب بررسی شده بودند، کتاب حاضر برآیند بیش از چهار دهه مطالعات این حوزه است. 

عمده مباحثِ کتاب، به¬ویژه در فصول 1و2 به کاربرد روش¬ها و تجهیزات دستگاهی جدید و استفاده از علوم تخصصی دیگر در حفاظت و مرمت سنگ اختصاص دارند، که این مباحث قابل توجه ــ در بین جامعه حفاظتگران سنگ در ایران ــ به ندرت شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته¬اند.


عناوین فصول به ترتیب عبارتند از: 

فصل اول: تخریب سنگ/ فصل دوم: ترمیم آسیب‌ها؛ اقدامات پیشگیرانه و درمانی/ فصل سوم: بررسی اثربخشی درمان‌ها/ فصل چهارم: عملیاتی نمودن؛ سیاست حفاظت/ فصل پنجم: میراث روی سنگ؛ سنگ‌نگاره¬ها، معادن و سنگ جایگزین. فصل ششم: افزایش اثربخشی پژوهش¬ها/ فصل هفتم: تغییرات 15 سال گذشته در حیطه حفاظت سنگ.

دانلود PDF زیرفصل‌های کتاب+معرفی نویسندگان


 از جمله نکات قابل توجه ترجمه این اثر، تکمیل مباحث کتاب به وسیله مترجمین با افزودن چند پیوست شامل: 1) راهنمای استاندارد برای انتخاب و استفاده از استحکام بخش¬های سنگ، 2) روش‌های تعیین اصالت و منشأیابی مجسمه¬ها و آثار سنگی، 3) تاریخچه و چالش¬های حفاظت سنگ در ایران و 4) کتابشناسی حفاظت و مرمت میراث سنگی در زبان فارسی  است.

 


مشخصات فنی کتاب:

حفاظت سنگ؛ مروری بر آخرین پژوهش¬های علمی

نویسندگان: اریک دوئن، کلیفورد پرایس

مترجمان: مهدی رازانی، هادی زندکریمی

مشخصات ظاهری: قطع رقعی،320 مصور/

نوبت چاپ/ شمارگان: اول ـ 1000 نسخه

ناشر: نشر فضا، وابسته به مؤسسه علمی و فرهنگی فضا

محل نشر:تهران/ تاریخ نشر: 1394

قیمت: 18500 تومان


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد