وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

داریوش کوچک و پروفسور نیمبوس


ایران، خاطراتِ تلخ و شیرینْ زیاد دارد. اشغال میهن‌مان در جریان جنگ جهانی دوّم ـ به سال 1941 میلادی (1320 شمسی) توسط قوای متفقین، خاطره‌ای تلخ و اندوه‌بار است. از آثار سینمایی که اینک یادآور آن خاطره‌ی تلخ است ـ یکی هم انیمیشن کوتاهی‌ست به نام "داریوش کوچک و چاه زهرآلود" محصول 1943، که به سفارش اداره‌ی تبلیغاتِ دولت بریتانیا (و در تقابل با آلمانِ نازی و متحدین) برای کودکان و نوجوانانِ ایرانی تهیه و ساخته شده بود. بخش‌هایی از این انیمیشن را در مستندِ "جهانی در حرکت" (از تصویر تا حرکت)، به تهیه‌کنندگی و روایتِ علیرضا میراسدالله یافتم که در نماشا به اشتراک گذاشته‌ام. 


تصاویر زیر: چهار فریم از انیمیشن "داریوش کوچک و چاه زهرآلود" (1943) 

چهار فریم از انیمیشن داریوش کوچک و چاه زهرآلود



هنگام جستجوی بی‌حاصل در اینترنت برای یافتن نسخه‌ی کامل انیمیشنِ مذکور [که ظاهراً فقط در آرشیو BBC موجود است]، به انیمیشن جالب و متفاوت دیگری از همان سال برخوردم (این‌بار از سوی آلمانِ نازی در تقابل با متفقین) با عنوانِ نیمبوسِ آزاد شده (1943) [اطلاعات انیمیشن در IMDB]. آن را هم در نماشا قرار داده‌ام: 

پروفسور نیمبوس [شخصیت کُمیک‌استریپِ محبوبِ آن دورانِ فرانسه در حکومتِ ویشی] با خانواده‌اش گوش به رادیوی لندنی-یهودی سپرده‌اند که "ای مردم فرانسه! متفقین دارن میان که آزاد-تون کنن!". در نمای بعدی بمب‌افکن‌های آمریکایی با هدایت و خلبانیِ پاپای ملوان، فلیکسِ گربه و کاراکترهای مشهورِ دیزنی مثل گوفی، میکی‌ماوس و دانلد-داک به بمبارانِ خاک فرانسه می‌پردازند. یکی از بمب‌ها هم به خانه‌ی نیمبوس اصابت میکند و رؤیای زندگی بهتر برای او و خانواده‌اش، با بستن پیچ رادیو توسط فرشته‌ی مرگ به پایان می‌رسد.


تصاویر زیر: چهار فریم از انیمیشن "نیمبوسِ آزاد شده" (1943) 

چهار فریم از انیمیشن نیمبوسِ آزاد شده



پروفسور نیمبوس

نمونه‌ی کُمیک‌استریپ‌های پروفسور نیمبوس در اینجا




http://www.lenzor.com/public/public/user_data/photo/16518/16517387-f6ff53e3a2d00290572cdefb301bffc3-l.jpg
نظرات 1 + ارسال نظر
آرش سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1396 ساعت 05:41 ق.ظ

درود بر شما، من برای جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص آتشکده‌ای واقع در شهر تفلیس خیلی به کمک شما احتیاج دارم. اگر براتون مقدوره لطفا شماره تماس یا آی دی تلگرام خودتون رو برام ایمیل کنید تا باهاتون تماس بگیرم.
یک دنیا ممنون

سلام. نشانی ایمیل من: yaghesh@hotmail.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد