وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

نوروزی دیگر به شادی ِ مردمان: نوروز بَل

 

نوروزی دیگر به شادی ِ مردمان: نوروز بَل

 

"امروز روز ِ جشن و عید است، شادی کنید!"

این را آن زن ِ گیلانی در جامه ی رنگی ِ دیلمی اش می گفت.   

 

روز جمعه 16 مرداد ماه ، به دعوتِ همکار و دوستِ فاضل و ارجمندم جناب آقای میثم نوائیان به دیلمان رفتم و شاهد شادی و سرور زنان و مردان ِ گیلانی در جشن ِ آیینی ِ "نوروز بَل" بودم.

روزی به غایت خوش بود!   

تصویر 1- مردم گروه گروه از شهرهای مختلف ِ گیلان خود را به محل ِ جشن در دیلمان می رسانند 

 

 

استاد محمدتقی جکتاجی، در جمع ِ شاد ِ مردم، توضیحاتی مختصر و مفید درباره ی سابقه ی تاریخی ِ جشن نوروز بل و آیین و رسوم آن دادند که عیناً نقل می کنم:

[ "بَل" یا "بَر" در گیلکی به معنی ِ "شعله ی آتش" است. "نوروز بَل" به معنی ِ "شعله ی آتش ِ نوروزی" است. منظور، نوروز ِ بومی و دیلمی یا گالشی است که عصر ِ آخرین شب ِ سال یا شب ِ اولین روز ِ سال یعنی اول ِ نوروز ماه به تقویم ِ مردم ِ قدیم ِ گیلان و با مراسم ِ خاصی همراه است.

در این شب، گالش ها یا همان چوپانان و دامداران ِ کوه های ِ گیلان، بر فراز ِ قله ی کوه ها جمع می شوند و آتش نوروزی برپا می دارند؛ دور آتش حلقه زده و نیایش بجای می آورند و خداوند را برای برداشت ِ محصول و نعماتش شکر می گویند. همینطور برای ارواح درگذشتگان دعا می کنند ... سپس یکدیگر را در آغوش گرفته و عید را به هم تبریک می گویند.

زمان ِ این جشن بین 13 تا 17 مرداد ماه متغیر بوده است. "مرداد" از دیدگاه ِ نجومی، برج ِ "اسد" یا "شیر" است که همانا "خورشید" در این ماه در اوج ِ توان و درخشندگی ِ خود است. سال دیلمی از مرداد ماه شروع می شود و از اینرو به آن "آفتاب شمار" یا "گالش شمار" هم می گویند. تفاوت ِ آن با سال ِ رسمی در این است که در سال ِ رسمی، جانب ِ اعتدال ِ بهاری لحاظ شده ولی در نوروز ِ بومی یا دیلمی، جانب ِ انقلاب ِ تابستانی و اوج ِ گرما و زمانی که محصولات ِ کشاورزی برداشت شده در نظر گرفته شده است.

در ادامه ی این سنت، برافروختن ِ آتش در "نوروز بَل" ، تمثیلی از کوچ بردن ِ گالش ها به بالای ِ تپه ها و آتش افروختن ِ ایشان بود تا همه ی اهالی ِ روستا آگاه شوند که سال ِ نو آغاز شده است. شمار ِ خرمن های آتش در این جشن، عموماً 3 یا 7 می باشد. یعنی گالش ها در سه یا هفت نقطه بر فراز کوه های مشرف بر روستا، آتش می افروختند. ]   

 تصویر 2: استاد "جکتاجی" در زیر پوستر بزرگ ِ ویژه ی جشن، تاریخچه و آیین ِ آنرا توضیح می دهد 

 

برای کسب ِ اطلاعات ِ بیشتر درباره ی جشن ِ "نوروز بل" و تقویم ِ گالشی یا دیلمی می توانید به تارنگار ِ "گیلان سرزمین من" مراجعه کنید و در صورت علاقه به خواندن ِ توضیحات ِ گیلکی ِ تقویم ِ دیلمی، به توضیحات ِ ذیل ِ "گیلکی تقویم" در دانشنامه ی "ویکیپدیا".  

در جشنی که امسال، توفیق ِ حضور در آن را یافتم، مردم ِ بومی از روی ِ سنت در سه نقطه بر فراز ِ کوه آتش افروخته بودند.  

 تصویر 3: کشتی ِ گیله مردی هم یکی از بخشهای این جشن بود 

 

 

جدای ِ از شعرخوانی به گیلکی و کُشتی ِ گیله مردی، یکی از برنامه های ِ جالب ِ جشن ِ امسال، برگزاری ِ یک نمایش ِ آیینی بود از داستان ِ "امیر گالش".

"امیر" در فرهنگ ِ این مردم، نامی بسیار عزیز است. جدا از اینکه برایشان یادآور امام علی (ع) است، آنرا با "مهر" یکی می دانند و در تقویم ِ "گالش شمار" یا دیلمی، هفتمین ماه ِ سال یا همان مهر ماه را "میر ما" و "امیر ماه" می خوانند. داستان ِ زیبایی از عشق و دلداگی ِ "امیر گالش" به "گوهر" دختر زیبای ِ "سَر گالش" هنوز در ادبیات ِ شفاهی و فولکلور ِ این منطقه وجود دارد.

در این نمایش، که تصاویر و فیلم ِ بخشهایی از آنرا تقدیم می دارم، "امیر گالش" که غصه ی مردم از مردن ِ گوسفندان را در سرما و بی غذایی ِ فصل ِ سرما طاقت نمی آورد، تصمیم می گیرد تا گوسفندان ِ مردم ِ روستا را به کوچ ببرد تا از تلف شدن نجات دهد. ولی دیو ِ سرما و حمله ی گرگ ها در کوهستان، او را به نبردی نابرابر می کشاند. "امیر گالش" تا پای ِ جان برای انجام ِ وظیفه اش می کوشد و سرانجام در آخرین لحظات، پیش از آنکه توسط ِ دیو ِ سرما یخ بزند و از پا بیفتد، "سیاه گالش" ( گالش ِ قد بلند و سیه چرده ای که حکم ِ "خضر" را برای گالش ها دارد و در مواقع ِ سختی و دشواری به یاری ِ کوه نشینان می آید) او را می یابد و یاری اش می دهد و این همزمان است با دمیدن ِ "خورشید" و فرار ِ دیو ِ سرما ... 

  تصویر 4: "امیر" عزم می کند تا گوسفندان ِ روستا را به کوچ ببرد 

  

  تصویر 5: "سیاه گالش" به یاری ِ "امیر" می آید

  

  تصویر 6: "امیر" بر سرما پیروز می شود و وظیفه اش را به انجام می رساند و "خورشید" بر آسمان روستا گرما و نور می افشاند 

 

  تصویر 7: شادی ِ زنان و مردم ِ روستا پس از بازگشت و پیروزی ِ "امیر"  

     

 فیلم ِ رقص و سرور زنان ِ گیلانی را در نمایش ِ آیینی ِ "امیر گالش" در جشن نوروز بَل از اینجا می توانید دانلود کنید (فایل WMV به حجم 2MB )

 

 

  تصویر 8: غروب، گالش ها همراه با گله ی گوسفندهایشان به محل ِ جشن می آیند تا آتش ِ نوروز بَل را روشن کنند   

  

  

آنجا بر فراز ِ ارتفاعات ِ بلند ِ گیلان، در میان ِ طبیعت ِ بهشت آسای ِ دیلمان، و زنان و دخترانی که جامه های رنگارنگ بر تن داشتند و مردانی که جامه های چوپانی و گالشی در بر کرده بودند به ناگاه اندیشه ای از دور دست در ذهن ام بیدار شد:

 "علی" ، "احمد" و "حسن" ِ بویه ، به یاری ِ همین مردم ِ دیلمی نخستین حکومت ِ ملی و مقتدر ِ شیعی را در ایران پایه گذاردند ... ناخودآگاه در چهره ی زنان و مردان ِ بومی  که دور ِ خرمن آتش جمع آمده بودند، به جستجوی ِ نشانی از مردم و سپاهیان ِ دیلمی ِ آل ِ بویه برآمدم ...

جستجویی برای یافتن ِ نشانه ای عزیز از گذشته ... 

 

 
نظرات 7 + ارسال نظر
شاهین سپنتا یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:04 ق.ظ

درود
بسیار آیین زیبا و جالبی هست
این استوره به خصوص گالش سیاه مرا یاد استوره دوموزی می اندازد و شباهت هایی که این دو با حاجی فیروز دارند
و احتمالا ریشه های چهارشنبه سوری را با تطبیق این دو داستان بهتر می توان پیدا کرد
نمی دانم آیا شما هم با این دیدگاه موافق هستید؟

به هر روی از شما سپاس فراوان دارم

فرید شولیزاده یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:58 ق.ظ http://www.zartosht.cov.ir

روزگار نیک،بخش دوم سلسله نوشتار برسی تازشهای معاندیان بنیادگرا و جریانات عرفی ساز به کتاب وندیداد و شریعت دین زرتشتی با عنوان:«انطباق نظر وندیداد در باب پاکیزگی فردی و بهداشت جمعی با اساس ایدئولوژی گاهان» بر روی سایت قرار گرفت.در صورت تمایل لطف بفرمایید و آن را به سایر دین پژوهان و راستی جویان معرفی بفرمایید. در پناه مزدا.
www.azarpad.persianblog.ir


میچکا دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:24 ب.ظ http://royaye-rira.blogfa.com/

سلام...

اتفاقا دیروز در اخبار ساعت ۲ گوشه هایی از این جشن رو دیدم و به نظرم خیلی هیجان انگیز اومد. چقدر خوبه که هنوز آئین های گذشتگان رو به یاد دارن و اجرا می کنن.
خوش به حالتون که حضور داشتید.باید تجربه ی جالبی باشه!

فرید شولیزاده پنج‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:48 ق.ظ http://zartosht.cov.ir

روزگار نیک،با خرسندی به آگاهی می رساند که بخش سوم سلسله نوشتار برسی تازشهای معاندیان بنیادگرا و جریانات عرفی ساز به کتاب وندیداد و شریعت دین زرتشتی با عنوان:«مخالفت وندیداد با مسئله ی سقط جنین و انطباق این نظر با اساس ایدئولوژی گاهان»بر روی سایت قرار گرفت.در صورت تمایل لطف بفرمایید و این سلسله نوشتار را به سایر دین پژوهان و راستی جویان نیز معرفی بفرمایید.در پناه یکتا خداوند هروسپ آگاه. www.azarpad.persianblog.ir

میثم نوائیان شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:46 ب.ظ

با سلام خدمت دوست گرامی و وطن دوست با تشکر از تشریف فرمایی شما و انعکاس قوی وبسیار جالب شما در وبلاگ وزین شما ممنون به وجود شما افتخار می کنیم . خدا تی همره !

امیتیس پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:40 ب.ظ http://Amitis64.blogfa.com

سلام
عکس شماره 7 شادی زنان خوب شده. هم رنگ ها هم لباس خانم ها که در رنگ سبز درختا نشسته
‌سپاس

سلام و سپاس از نظرتان.
از گالری عکس هایتان در "نت لاگ" بازدید کردم. عکس های بسیار زیبایی از طبیعت و برخی بناهای تاریخی گرفته اید. خسته نباشید و دست مریزاد. عکس ِ سی و سه پل اصفهان و چندین عکس دیگر را در رایانه ام ذخیره کردم.
باز هم به من سر بزنید. بدرود.

امیتیس یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 04:11 ب.ظ http://Amitis64.blogfa.com

مشابه جشن گیلانی ها جشنی در زمان پیش از تاریخ در ایتالیا برگزار می شده. زمان چشن 13 ماه اوت (گرم ترین وقت سال ) بود. و کلیسای مسیحی به این جشن بعدها مشروعیت داد و در 15 اوت (البته تحت عنوان جشن عروج مریم مقدس) جشن مشابهی برگزار می کنه.
در آن زمان مردم مشعل های آتش را در پرستشگاه دیایا الهه ی باکره ی فراوانی روشن می کردند و انعکاس ان در دریاچه ی نمی شکوه بخش مراسم بوده. زنان با حلقه های گل بر سر و مشعل فروزان در دست نزوراتشون رو نثار دیانا می کردند.
که البته 4 شنبه سوری هم در دوران باستان مراسمی مشابه اون بوده. برای هدایت روح مردگان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد