قریبِ پنج سالِ پیش، در غروبی دلنشین، همراه با دوستی بزرگوار از بازارِ اصفهان میگذشتیم. نزدیک به سردر قیصریه که شدیم، ازدحام جمعیت از سرعت-مان کاست. در آن درنگ، توانستم به چهرهی مردان و زنان اطرافِ خود دقیق شوم؛ چهرههایِ پُر شور و پُر حرارتی که خریدِ سوغاتی را بهانهی خندهها و سرخوشی نوروزیِ خود ساخته بودند.
در فصلی دیگر، کیلومترها دور از خاک اصفهان، در این شهر کوچک ساحلی که دیری-ست اقامتگاه و عبادتگاه ابدی-ام شده است، دیدن قطعه فیلمی در ستایش ایران، همان حس کهن و عزیز فراموششده را در وجودم بیدار نمود ....
این فیلم هرچند به فارسی نیست، ولی خوشتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران
گویندهی انگلیسی-زبان (اورسن ولز)، جایی که زیباییِ نجیب زنان ایران را میستاید و از چشمهای یار در نگارههای کهن سخن میگوید، همانندیِ آن را با چشمهای غزال یادآور میشود؛ و این توصیفات، بی-درنگ مرا به یاد فصل ِ "خال آهو" در کتاب "سفرنامهی اون ور آبِ" استادم دکتر پرویز رجبی میاندازد:
«... چشمهای آهو میتوانند شبیه ِ چشمهای یار باشند. آهو حتی دویدن و برگشتن و واپسنگریستن را از یار آموخته است.»
و صدای اثیری ِ خوانندهی زن (مُنیر وکیلی) در پس زمینهی تصاویر، به-راستی شکوه ِ غنودهی "هزار و یکشب" را فرا یاد میآورد! [دانلود لالایی از از اینجا]
برای دانلود قطعه فیلم ِ مورد اشاره، اینجا را کلیک کنید.
برای تماشای مستقیم ِ فیلم، اینجا کلیک کنید.
و دیگر ...
در روزهای باقیمانده از این سال ِ پُر اندوه که گذشت، میتوانی دل بسپاری به صدای "گیتیبانو مهدوی" در "کتابخانهی گویا" که از "سفرنامهی اون ور آب" شیفته-وار میخوانَد:
«چه حکایتیست این سرزمین، که هزاردستان ِ هر شاخ گلش را فسانهای است هفتاد من، و مثنوی ِ لحظه به لحظۀ حضور به کمالش را رونق هزار داستان. به هر دریش که دقّ الباب میکنی، هزار خفته به حلاوت میپرند بر لب ایوان، تا ندهند انفعالت، که این جا ستر ِ عفاف ملکوت است و حریم ایزدان. هر ذره از خاک این سرزمین امانتدار پردهای است در دایرۀ پرگار، و در پس هر پردهای که پس میزنی، قامتی است، اگر هم خمیده، استوار. این جا سرزمین همیشه آبستنِ آبستنانِ شگفتیآفرین است و سرزمین کیومرثان و تهمورثان. سرزمین مهر و مهرابها و سرزمین قامتان رفیع گلدستهها ... »
فایل ِ صوتی را از اینجا دانلود کنید و بشنوید.
__________________________
آوای ِ خوش ِ هزار تقدیم ِ تو باد
گویند که لحظه ای است روییدن ِ عشق
آن لحظه هزار بار تقدیم ِ تو باد
« نوروز » همچون زبان مشترک میلیون ها انسان در آسیا، شبه قاره هند، آسیای مرکزی، خاورمیانه، قفقاز، بالکان، حوزه دریای سیاه و بسیاری از نقاط دیگر جهان در آمده و امروز بیش از 300 میلیون نفر نوروز را در سراسر جهان گرامی میدارند. اگر نوروز چنان توانمندی دارد که بیش از 300 میلیون نفر را در گستره جغرافیایی پهناور، از ملت ها و اقوام گوناگون و با زبان، دین و اعتقادات و سنتهای متفاوت بر سر یک سفره بنشاند پس آیا می توان از این پتانسیل کم-مانند برای ارتقایِ سطح زندگی مردمان این گستره بهره-گیری کرد و زمینه همگرایی بیشتر برای دست-یابی به توسعه ی پایدار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این کشورها را در چارچوب یک اتحادیه همه جانبه بر بنیان این اشتراک منحصر به فرد پایه-گذاری نمود؟»
حکایات ِ نوروزی
یکی از دوستان خانوادگی-مان، جناب آقای نوروزی، کتاب ارزشمندِ «خواندنی های ادب ِ فارسی» به گردآوری «علی اصغر حلبی» را برای پدر ِ بزرگوار آورده بودند؛ که حضرت ِ پدر را دلمشغولیِ طبابت و آلام ِ بیماران، مجال ِ مطالعه نگذاشت؛ و غنیمت ِ نوروزیِ من شد. حکایات زیر، برگرفته از این کتاب است:
حکایت ِ نخست: داستان آن امامزاده ی جعلی که با هم ساختیم!
چنانکه در اختراع و ابداع مزارها عادت رفته است، شیادی چند به نهانی لوحی مُزوَّر (تقلبی) که نام فرزندی از پیشوایان دین بر آن ثبت بود در خاک کردند. و با رویاهای دروغین ِ خود، ساده-لوحان را به کاوش ِ زمین و برآوردن لوح برانگیختند.
لوح برآمد، دعوی ثابت شد، و تولیت ِ خدمت ِ مزار بدیشان مسلم، و جداول صدقات و نذور از هر سو بدان صوب روان شد.
تا روزی یکی از شرکای جعل، از دستیار ِ خویش مالی بدزدید. صاحب ِ مال به حدس و قیاس، سارق را شناخته در مطالبت ابرام کرد و او هر بار به سوگندان ِ غلیظ به همان بقعه ی شریف ِ منیف (بلند) بر انکار می افزود. عاقبت مرد از بی-شرمی و وقاحت ِ همکار به حسرت مانده، بی اختیار در میان ِ مردم بر خلاف مصلحت ِ خویش فریاد برآورد:
ای بی-شرم! آخر نه این امامزاده را با هم ساختیم؟
(برگرفته از: "امثال و حکم" ِ علی اکبر دهخدا)
حکایت دوم: خواهی نشوی رسوا همرنگ ِ جماعت شو!
گویند: وقتی منجّمی خبر داد فلان روز بارانی بارد که هر کس قطره-یی از آن نوشد، دیوانه شود؛ پادشاه به وزیر امر داد انباری از آب کردند، و در ِ آن استوار ساختند تا با آب ِ باران نیامیزد.
باران ِ موعود بیامد، و مردمان ِ مملکت از آن بیاشامیدند و بجملگی دیوانه شدند، مگر پادشاه و وزیر که با آب ِ ذخیره همچنان عاقل مانده و در اعمال و اقوال ِ دیوانگان به حیرت و اسف می دیدند.
عاقبت شاه از مشاهده ی آن اوضاع بجان آمده، به وزیر گفت: مرا بیش طاقت ِ تحمل نمانده است و نزدیک است تا خود را هلاک سازم. وزیر گفت: هلاک کردن ِ خویش نمی باید، ما نیز چون آنان شویم و مشکلات ِ کنونی از پیش برخیزد. گفت: چگونه چون آنان توان شد؟ وزیر گفت: از همان آب ما نیز می آشامیم.
پادشاه رضا داد و چنین کردند، و چون آن دو نیز دیوانه شدند، از رنج و تعب ِ پیشین بیاسودند. نظیر ِ : «چون به در ِ خانه ی زنگی شوی / روی ِ چو گلنارت چون قار کن -ناصر خسرو»
(برگرفته از: "امثال و حکم" ِ علی اکبر دهخدا)
حکایت ِ سوم: الناس علی دین ملوکهم
به روزگار ِ "نوشروان" (انوشیروان- خسرو ِ اول، شاهنشاه ِ ساسانی) مردی از مردی زمینی خرید و و اندر آنجا گنجی یافت. زود به نزدیک ِ فروشنده شد و او را خبر داد. گفت: من تُرا زمین فروختم و از گنج خبر ندارم و ندانم؛ آنچه یافتی تو را مبارک باد!
گفتا: نخواهم، و در مال ِ کسان طمع نکنم.
و بدین معنی داوری میان ِ ایشان دراز ببود؛ و پیش ِ "انوشروان" رفتند، و حال بازگفتند.
"نوشروان" را خوش آمد، گفت: شما را فرزندان هستند؟ یکی گفت: من پسری دارم؛ و دیگری گفت: من دختری دارم.
"نوشروان" گفت: با همدیگر خویشی و پیوند کنید تا هم شما را بُوَد، هم فرزندان ِ شما را. همچنان کردند و از یکدیگر خشنود گشتند.
اکنون بدان که اگر آن کسان اندر روزگار ِ سلطان ِ جابر بودندی، هر یکی گفتندی:
«این گنج خاصه مراست. ولیکن چون دانستند که پادشاه ِ ایشان عادلست، به راستی کوشیدند. نظیر ِ : "الناس علی دین ملوکهم" »
و امروز بدین روزگار، آنچه بر دست و زبان ِ امیران ِ ما می رود، اندر خور ِ ماست و همچنان که ما بد کرداریم و با خیانت و ناراستی و ناایمنی؛ ایشان ستمکار و ظالم اند؛ "و کما تکونون یولی علیکم" درست بُوَد. که کردار ِ خلق با کردار ِ پادشاهان می گردد.
(برگرفته از: "نصیحة الملوک" ِ محمد غزالی)
سال نوتون مبارک
درود.
دوست گرامی،
تصویری که از زنده یاد دکتر محمّد مصدّق فرستاده اید، مبهم و مه آلودست. از مصدّق و نیز درباره ی او، تصویرهای روشن ِ بسیاری دارم که چندتا از آنها را در ایران شناخت 5: 39 می بینید.
جمعه هم در جُنگ نوروزی، به "از این اوستا" بازبرد خواهم داد.
نوروزی شاد و خوش داشته باشید.
بدرود.
استاد بزرگوار
درود بر شما.
سپاس. مایه ی مباهات-ام خواهد بود که نامی از من و "از این اَوستا" در جُنگ نوروزی ِ "ایران شناخت" باشد.
نوروزتان خجسته! پاینده باشید و تندرست!
NORUZ bar to khojaste va mobarak Yaghash jan
kheyli por shur bud
گردآفرید گرامی
"نوروز" را شما با نقالی در دانشگاه کالیفرنیا و معرفی طومار کهن نقالانِ شاهنامه در دانشگاه ِ مریلند، به راستی به جشن نشستید و به پیشواز رفتید.
خسته نباشید و دست مریزاد!
نوروزتان خجسته!
سلام یاغش جان
سال نو پیشاپیش مبارک... امیدوارم سال خیلی خوبی باشه برات... به علاوه ی سلامتی و شادی، برات هر چی که خودت دلت می خواد رو آرزو می کنم (چک سفید!) و امیدوارم به تک تکشون برسی
پی نوشت: آهنگه خیلی قشنگه!
سلام. ممنونم. سال نو مبارک.
سلام و تبریک پیشاپیش..
آخر هر سال حس عجیبی دارم. فکر کردن به سالی که گذشت.. به سختیها و آرام ها.. خوشی ها و ناخوشی ها.. به خصوص امسال که انگار همه چیز پر رنگ تر و به چشم آمدنی تر از گذشته ها بود!
آرزو میکنم در سال جدید - سال ۸۹ - برای شما و همه ی آدم های این کره ی خاکی ، آمدن بهار نوید بخش بهار زندگی باشد ..
سال نو مبارک
سلام و سپاس دوست ارجمند.
من نیز معتقدم که سالی که گذشت، رنگ ها و خطوط پُر رنگ تر از همیشه و آگاهی بخش بود!
رنگ ها ...
غم و اندوه، و شادی و امید، زندگی و میرایی، زشتی و زیبایی، راستی و دروغ ...
سالی که گذشت برای من همه ی این معانی، تکرار ِ مداوم شد ...
به نوبه ی خودم، برای شما سالی خوش و مبارک آرزو دارم! نوروزتان خجسته!
درود بر سرور یاغش گرامی
جهان است شادان به پندار نیک...ز پندار نیک است گفتار نیک
چو پندار و گفتار تو نیک شد.........نیاید ز تو غیر کردار نیک
آمدن بهار، فصل نو شدن و عید نوروز را به شما و خانواده محترمتان تبریک می گویم و امیدوارم که در پرتو لطفِ عزیز بی همتا و مهربان، سالی توام با موفقیت، شادکامی و سلامت همراه داشته باشید.
سال و مال و فال و حال و اصل و نسل و بخت و تخت
بادت اندر شهریاری برقرار و بر دوام
سال خرم،فال نیکو،مال وافر،حال خوش
اصل ثابت،نسل باقی،تخت عالی،بخت رام
درود بر "فرشید" ِعزیز.
سال نو و نوروز بر شما و خانواده ی ارجمندتان مبارک و خجسته.
آرزو دارم که سال نو برایتان سرشار از پیروزی و شادی باشد.
درود
نوروز پیشاپیش خجسته باد
پایگاه پژوهشهای فرهنگ و زبانهای آریایی بروز شد :
در جستجوی زبام مادر
معرفی ریشه شناس بزرگ ایرانی حجت اسدیان
«حیرت انگیز است، سهمگین و درخشان ، اتیمولوگ ها بى شک او را تأیید مى کنند و فیلسوفان را یاراى در افتادن با او نیست چون با دریایى از قوانین علمى فونولوژى و سمانتیک مواجه مى شوند...»
http://acls.blogfa.com/post-40.aspx
درود بر شما.
خسته نباشید، و ممنون از اطلاع رسانی.
نوروزتان مبارک.
با سلام به دوست عزیز پژوهشگر
عید باستانی نوروز را تبریک می گم. امیدوارم همواره در تلاش برای شناساندن ایران بزرگ، کهن و متمدن موفق باشید.
سلام و سپاس.
عید ِ نوروز بر شما نیز پیروز و مبارک.
وای چقدر خوشگله عکس های جدیدی که اضافه کردین. البته منظورم به جهت جنبه ی گزارشیه
افسوس تاجیکستانی هم نشدم سنت های زیبای اینچنین داشته باشم. (البته همچنان مفتخرم به اینکه در ایران باستان سنت هایی بوده اما متاسفانه در تهران که سنت ها روبه ریشه کنی هستن و فقط جز سبزی پولو ماهی و... چیزدیگه ای بچه های نسل جدید بلد نیستن.)
بله، حق با شماست.
مثلاً همین جشن ِ چهارشنبه سوری، که در سال های پس از انقلاب، به کلی تغییر ماهیت داده و به جای روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، به محل عقده-گشایی جوانان با پرتاب انواع ِ نارنجک بدل شده و مزاحمتهای زیادی برای مردم ایجاد می کند ...
دکتر شاهین سپنتا، در "ایران نامه" فلسفه ی زیبای آیین ِ چهارشنبه سوری را توضیح داده اند:
مصاحبه ی نخست:
http://www.dwelle.de/dw/article/0,,5360316,00.html
مصاحبه ی دوم:
http://www.shahrzadnews.com/index.php?page=2&articleId=2187
__________
همینطور درباره ی "حاجی فیروز" ِ نوروزی در اینجا سخنان نیکویی گفته اند:
http://www.shahrzadnews.com/index.php?page=2&articleId=2198