وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

بیست سال ... فرهنگنامه‌ی ایران

بیست سال پژوهش و کار میدانی، کم نیست؛ سفر به گوشه‌گوشه‌ی مرز پُر گهر و مطالعه‌ی یادمان‌ها و میراث معنوی آن. و آنجا که پای داوری تاریخی در میان است، بی‌اعتنا بودن به خوش‌آمدِ این و آن و هم‌نوا با ندای وجدان خود برای ایران و ایرانی از واقعیت خویش گفتن  -آنچنان که بوده است و نه آنسان که می‌خواهیم بوده باشد- ... فضیلتی که اغلب پژوهشگران، بی‌بهره از آن‌اند و محافظه‌کارانه و عافیت‌اندیشانه از آن دوری می‌جویند.

تحقیقات همه‌جانبه در معماری، باستان‌شناسی، نجوم و اسطوره‌شناسی، زبان‌شناسی، مردم‌شناسی و صنایع دستی ایران. و تلاشی ارزشمند تا ماحصل پژوهش سالیان در "فرهنگنامه‌ی ایران" جمع آید. مستقل، تنها و نستوه.

چنین پژوهشگری که زمینه‌های تخصصی مختلف را حیطه‌ی مطالعات بیست‌ساله‌اش ساخته، البته نمی‌توان مبرّی از خطا و اشتباه دانست. ولی نخست باید به احترام‌ تلاش‌‌ سالیانش بر پای ایستاد و دست‌اش را به گرمی فشرد، و بعد خطاهای پژوهشی‌اش را نه از باب مچ‌گیری، که برای بهبود کار یادآوری نمود. 

برای آشنایی بیشتر با ویرایش جدید "فرهنگنامه‌ی ایران" و ارتباط و همکاری با آن، این صفحه را مطالعه فرمایید. برای دیدن بخش‌هایی از فرهنگنامه بصورت آنلاین، اینجا کلیک کنید.



نظرات 1 + ارسال نظر
اشراقی دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:42 ق.ظ

جناب یاغش گرامی هرچه می‌گذرد مطالبتان عمق و غنای بیشتری می‌یابد. امیدوارم همراه با خانواده محترم روزگار خوب و سرشار از بهروزی داشته باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد