وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...
وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

وبلاگ شخصی یاغش کاظمی

یا دلنوشته‌ای و حدیث نفسی؛ یا پژوهشی از برای تبادل آرا و آموختن بیشترم. ادعایی نیست ...

آتش در باغ- ۲ (پاسخی به دکتر مرادی غیاث‌آبادی)

امروز، در ایمیلی از استاد بزرگوارم، جناب آقای دکتر جلیل دوستخواه، آگاه شدم که پژوهنده‌ی ارجمند آقای دکتر مرادی غیاث‌آبادی، نقد و پاسخی بر مقاله‌ی چاپ شده‌ی اخیرم در فصلنامه‌ی "گلستان هنر" نوشته‌اند. با اشتیاق به نشانی ِ پیوندی که استاد دوستخواه فرستاده بودند، مراجعه کردم و ...

  

http://www.ghiasabadi.com/naqde_chartaqi.html

 خشکم زد! مانند آبِ سردی بود بر باوری که در ذهن خود از ایشان داشتم!

1- نوشته‌اند که: "چنانچه قرار به استناد به منابع تاریخی برای پدیده‌های ملموس باشد، باید  مهربین اصفهان را «آتشگاه» بدانیم و نام‌های عامیانه و کاربری‌های خیالاتی را معادل با کاربری واقعی آنها بدانیم." کاش که مقاله‌ام را کامل مطالعه می‌کردند. آنزمان می‌دانستند که "مهربین اصفهان" زمانی، به راستی کاربری "آتشگاه" داشته است و نام "آتشگاه" با توجه به ذکر کاربری بنا در منابع تاریخی، به درستی بر آن نشسته است. برای خواندن گزارش ابن‌رسته و دیگر مورخین و جغرافیانویسان قدیم درباره‌ی مهربین اصفهان و آتشکده‌ی آن نگاه کنید به: کاظمی، یاغش. آتشگاه اصفهان. مرکز اصفهان‌شناسی و خانه‌ی ملل. اصفهان: 1386. صص 132-146.

2- نوشته‌اند که: "منتقد محترم با چند نقل قول و قیچی کردن چند عکس از چند کتاب‌، مقاله خود را نوشته‌اند. منتقد محترم هیچیک از بناها و محوطه‌هایی که نگارنده در کتاب‌ها‌ و مقاله‌های خود معرفی کرده است را ندیده و تنها به تعدادی اشاره کرده که توانسته عکسی یا مطلبی از آنها را در کتابی ببیند. " به پیوست، بخشی از فیلمی که به هنگام بازدید از مجموعه‌ی چارتاقی قصر دختر، در زمستان سال 1385 گرفته‌ام ایفاد می‌گردد:

 

فیلم چارتاقی قصر دختر و ساختمان نگهداری آتش

 لینک به فیلم


3- نوشته‌اند که: " توصیف‌های ایشان از این بناها نادرست هستند: چارتاقی باکو برخلاف گفته نقل قول شده ایشان، توسط پارسیان هند ساخته نشده است. این یک بنای اشکانی است که یکبار در دویست سال پیش و بار دیگر در دوران شوروی بازسازی شده است."

بنده نوشته‌ام «بنای فعلی این چهارتاقی را پارسیان بازرگان هندی در سده‌ی 18 میلادی (12 هجری) ساخته اند». به هیچوجه این بنا را در معماری و شکل ظاهری فعلی‌اش، اشکانیان نساخته‌اند! و اصلاً در عهد اشکانی اینگونه سبک چارتاقی ساختن رواج نداشته است. کسی که به اندازه‌گیری دقیق اهمیت می‌دهد، باید متوجه باشد که این چارتاقی در سده‌ی 18 میلادی بازسازی نشده، بلکه از نو ساخته شده است!

نک. گزارش "پرویز ورجاوند" (بر اساس مطالعات روس‌ها برای مرمت این بنا و ساماندهی محوطه‌ی آن در سال 1975) : "موزه‌ی آتشگاه"، شماره‌ی 6 از سال پنجم مجله‌ی "بررسی‌های تاریخی".


4- نوشته‌اند:" چارتاقی نگار، چنانکه ایشان نوشته‌اند در 19 کیلومتری نگار کرمان نیست. بلکه درست در میانه روستا واقع شده و تبدیل به مسجد شده است. چند بنای دیگری نیز که ایشان نام برده‌اند، اشتباهاتی از همین قبیل دارد که ناشی از سخن گفتنی بر مبنای شنیده‌ها و نه بر مبنای دیده‌ها بوده است."

پلان چارتاقی نگار (که در متن مقاله آورده‌ام) با دیوار بلند ِ دورادورش، فرضیه‌ی کاربری تقویمی این بنا را بصورت ادعایی ایشان به چالش می‌کشد. اینکه نوشته‌اند تبدیل به مسجد شده(!) و در وسط ِ روستاست(!) نیز اشتباه است. 

آخرین عکس‌هایی که از آن دارم و به پیوست ایفاد می‌گردد را آقای "مسعود قمری" از سازمان میراث فرهنگی کرمان برایم دو سال پیش فرستاده‌اند. شادمان می‌شوم که عکسهای مسجد شدن آن را ارائه دهید تا من نیز از آنها بهره گیرم!

عکس 1-

چارتاقی نگار - 00

عکس 2-

چارتاقی نگار - 01

عکس 3-

چارتاقی نگار- 02

عکس 4-

چارتاقی نگار- 03

عکس 5-

چارتاقی نگار- 04

 

5- نوشته‌اند که: " منتقد محترم نام خاص چارتاقی را با نام عمومی چارتاقی که به عنوان یک سبک معماری در بسیاری از بناها دیده می‌شود، اشتباه گرفته است. مثلاً در نائین و اردستان و زواره، به بادگیرهایی که بر بام خانه ساخته می‌شوند، چارتاقی می‌گویند."

از کجای مقاله و نوشته‌های من به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند نمی‌دانم!


در بند 6 از پاسخ خود نیز نوشته‌اند که:

«...در پیرامون هیچیک از چارتاقی‌های ایران بنای دیگری وجود نداشته و تاکنون اثر یا بازمانده‌ای از چنین بناهایی به دست نیامده است.»

به فیلمی که از چارتاقی "قصر دختر" و بنای مجاورش گرفته‌ام و پیوست این گفتار است مراجعه شود. 


6- در بند 7 نوشته‌اند که:

"ویژگی‌هایی که ایشان به نقل از متون کهن برای آتشکده‌ها بر می‌شمارند ( مثلاً نشاید که آفتاب بر آتش افتد، یا نگهداری از آتش در اتاقکی بدون پنجره) کاملاً درست هستند و دلیلی دیگر برای بی‌ارتباطی آتشکده‌ها با چارتاقی‌هایی که دور تا دور آنها کاملاً باز هستند و دائماً در معرض آفتاب و باد و حیوانات و آلودگی‌ها."

به تمامیتِ این گفتار "مری بویس" دقت شود که:

«تا سده‌ی یازدهم هجری، ایرانیان هر آتش مقدسی را در اتاقکی بدون پنجره می‌نهادند ... در جایی دیگر آتشدان ستونی‌ای بود که می‌شد برای نمازهای فرادا یا جشن‌ها اخگرهایی درون آن گذاشت» (بویس، مری. زرتشتیان، باورها و آداب دینی آنها، ترجمه عسکر بهرامی. تهران، ققنوس. 1384).


7- نوشته‌اند که: " با استناد به منبع ناشناخته تاریخی گفته شده است که چارتاقی جره در شمال شرقی روستای بالاده در استان فارس، آتشکده‌ای است که مهرنرسی ساخته است. تا آنجا که می‌دانم، چنین روایتی در هیچ منبع تاریخی نیامده است و مجعول به نظر می‌آید. شایسته بود نام و مشخصات این منبع تاریخی ذکر می‌شد. همچنین این چارتاقی به مانند بسیاری از دیگر چارتاقی‌ها در جایی دور از آبادی و روستا و در نزدیکی پرتگاهی ساخته شده و در شمال شرقی چنین روستایی نیست."

من این گفتار را درباره‌ی چارتاقی جره، عیناً از مطالعات "محمدتقی مصطفوی" در مقاله‌ی "اهمیت تاریخی جره در سرزمین فارس" (شماره‌ی سوم و چهارم مجله‌ی "باستانشناسی" ، زمستان 1338) آورده‌ام. 


8- نوشته‌اند که: "... آورده‌اند که تناسب بین پایه‌ها و طول هر ضلع چارتاقی که من گفته‌ام، با اشکال روبروست. اما از ذکر آن اشکال‌ها خودداری کرده‌اند. چنین سخنانی را خواننده بی طرف به حساب بهانه‌جویی می‌گذارد و از قدر و قیمت نوشته می‌کاهد."

بنده در مقاله‌ام نمونه چارتاقی‌هایی را به عنوان مثال ِ نقض آورده‌ام. نگاه کنید به دومین مورد از گونه‌بندی‌های سه‌گانه‌ی چارتاقی‌های فارس، در مقاله‌ی مبسوط "دیتریش هوف" :

Huff, D. "Sasanian Chahar Taqs in Fars", proceeding of the IIIrd Annual Symposium on Archaeological Research in Iran, Tehran: 1975


9-در پایان نیز نوشته‌اند که:

" آرزو می‌کنم که این نقد بار دیگر با شیوه‌ای علمی و با روش تحقیق مناسب نوشته شود. اکنون کلیات نظریه کاربری تقویمی چارتاقی‌های ایران، محل تردید نیست و این کاربری به اندازه کافی در میان اهل فن شناخته شده و سنجیده شده است. بجای نشستن و جستجو در کتاب‌های غیر نجومی و غیر تخصصی این و آن (که البته در جای خود بسیار مفید هستند) نیاز به مطالعات میدانی است. "

اگر دقت می‌شد دانسته می‌شد که بنده در مقاله‌ام بر تعمیم دادن نظریه‌ی کاربری تقویمی بر همه‌ی چهارتاقی‌ها نقد داشته‌ام. یعنی در برابر "چارتاقی نیاسر"، نگاهی داشته‌ام به نمونه‌های نقض کننده‌ی فرضیه/نظریه‌ی کاربری تقویمی.

ارزش رسالات و کتبِ پژوهشگران ارجمندی مانندِ "گدار" و "هوف" و "مصطفوی" و "واندنبرگ" هم روشن است. هر قدر که مدعی ِ تمام شدنِ کار و بی‌تردید دانستن موضوعی در امر پژوهش باشیم، باز هم نزد اهل فن پذیرش مدعای ما آسان نخواهد بود.

تحمل نقد و اصلاح ایرادات، برخوردی پژوهشگرانه را می‌طلبد.


نظرات 19 + ارسال نظر
جمال دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:17 ق.ظ

خوشبختانه فرضیه آقای غیاث آبادی از سوی اهل فن و کارشناسان مستقل به هیچ روی بذیرفته نشد و یا بهتر بگوییم اصلا جدی گرفته نشد و برای همین هم حتی هیچ کدام به خود زحمت نوشتن دو خط نقد را هم به این خیال بافی های ایشان ندادند . برای همین این آقا این را به حساب پذیرش مطالبش و بی عیب بودن فرضیه اش گذاشته و هر سال یه عده علاقه مند غیر حرفه ای یا حرفه ای نجوم و یک عده جوان علاقه مند را که اکثرا اطلاعاتی از باستان شناسی ندارند با این داستان هایش می فریبد و به نیاسر می برد و شهرداری و اداره میراث فرهنگی نیاسر را هم دلخوش کرده که من سالی دو نوبت دارم برایتان گردشگر می آورم و ریال و دلار وارد این جا می کنم و در حقیقت آن ها را هم فریب داده است.
او از این خیال بافی ها درباره دریاچه ای باستانی در پاسارگاد و منافع رطوبت برای آثار باستانی هم کرده بود که موجب ریشخند اهل فن شد.

میچکا سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:00 ق.ظ http://royaye-rira.blogfa.com

سلام
آزرده خاطر شدم. کوچکتر از آنم که در موارد تخصصی نظری ابراز کنم اما کاش میشد مهربانانه تر تلاش دیگران را به نقد کشید.

وبلاگ «بهانه ها» با آدرس http://royaye-rira.blogfa.com/ متولد شد! چشم به راهتان هستم...

پرویز رجبی سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:29 ق.ظ http://parvizrajabi.blogspot.com

همکار گرامی سلام
از خواندن پاسخ زیبایتان لذت بردم
من همیشه بر این باور بوده ام و هستم که ما ایرانی ها استعداد کبیر و غریبی داریم در تبدیل یک نقد سازنده به یک لشکرکشی بی پایان
در مقالۀ اخیرم هم دربارۀ کورش عرض کردم که ما به هیچ وجه صبور نیستیم

شب و روز مبارزۀ دروغین می کنیم برای آزادی بیان و قلم
اما از بیان و نوشتن آزاد متنفر هستیم! این هم عادتی است کبیر از قوم ما
به هر حال بنویسید و روشنگری کنید و از نقد باکی نداشته باشید
ما تا گفت و گو نداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید
فعلا که گفت و گوی ما در حد
یک رشتی بود، یک قزوینی بود و یک ترکه... است و بس
به امید خواندن مطالب دیگری از شما
دلم می خواهد خدمت هم برسم
با احترام
پرویز رجبی

استادِ بزرگوار، دکتر رجبی
سلام و درود بر شما.
سپاس استاد برای بازدیدتان از وبلاگم و ارائه ی دیدگاهتان؛ که مایه ی شادمانی ِ بسیار و دلگرمی ام شد.
پاینده باشید استاد.
برای دست بوسی خدمت خواهم رسید.
با احترام
یاغش کاظمی

نوید پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:56 ب.ظ http://www.ehia.blogfa.com

دوست عزیز آقای کاظمی
پست آخر تون رو در حالت آف لاین خواهم خواند

میچکا جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:32 ب.ظ http://royaye-rira.blogfa.com/

سلام

بهانه ها با مطلب جدید ::: یادت بخیر شادمانی بی سبب::: چشم به راهتان است. متشکرم....

میچکا سه‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:37 ق.ظ http://royaye-rira.blogfa.com/

سلام

با ادا مه ی مطلب قبل منتظرتون هستم. متشکرم

علیرضا حسینی یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:17 ب.ظ http://arlyrics.persianblog.ir/

یاغش عزیز
با درود
آفرین به تو که همیشه برای گفته هایت سند و دلیل محکمی به همراه داری ... امیدوارم که سوء تفاهمی بیش نباشد و بزودی دوستانه و صمیمانه برطرف شود ...
مقاله ات را با اشتیاق خواندم ... البته به هیچ وجه در تخصص من نیست که در این باره نظری بدهم ... اما به عنوان یک مخاطب دوستدار تاریخ و هویت تاریخی سرزمین مان ، لذت بردم ... درود بر تو
برای تو دوست و همکار قدیمی آرزوی موفقیت روزافزون دارم ...
به امید دیدار
دوست دارت : علیرضا حسینی . نوشهر

میچکا سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:15 ب.ظ http://www.royaye-rira.blogfa.com/

سلام و رسیدن به خیر
حدس میزدم سفر باشید. امیدوارم خوش گذشته باشه. خوشحالم که حضور دوباره تون رو در وبلاگم میبینم. متشکرم.

محمد باغبان فتوت جمعه 19 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:29 ق.ظ http://www.memaranjavan.blogfa.com

با سلام خدمت استاد بزرگوار.
خواهشمندم از وبلاگ دیدن کنید و نظر خود را راجع به پست ((هنر کاشیکاری امروز ایران)) مرقوم فرمائید.

یاغیش یکشنبه 28 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:04 ب.ظ

سلام همنام خوبم
مدتی می شود که به خانه مجازیم سر نمیزنید. آمدنتان خوشحالم می کند.البته قول بدهید مطلب شام آخر را بخوانید. ممنون

میچکا دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:11 ق.ظ http://royaye-rira.blogfa.com/

سلام...
ستاره ی سهیل شدید مدتیه... متشکرم که سر زدید بهم.
سایت سید علی صالحی در پیوندهای روزانه ام هست. همه ی اشعارش. به زندگی من که گره خورده... یکی از دوستان وبلاگ نویس قراره دلنوشته ام برای س.ع صالحی رو بهش برسونه! من که هنوز باورم نمیشه تا وقتی بدونم عکس العملش چی بوده...

آریابد دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:27 ب.ظ http://ariabod1.blogfa.com/


( روز ۲۹ اکتبر برابر با ۷ آبان روز جهانی کوروش بزرگ همایون باد )


نخوانند بر مــا کسی آفریــن چو ویران بود بوم ایران زمین

کوروش بزرگ بار دگر فرزندان راستین خود را به یاری می خواند . در روز۱۰ آبان ساعت ۲ پسین به گرد هم آییم . تا یگانگی خود را بیش از پیش به رخ فرزندان ضحاک بکشیم ...

کوروش بزرگ باید دگر بار فرزندان خود را در کنار خود ببینید.

علیرضا حسینی چهارشنبه 1 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 11:17 ق.ظ http://arlyrics.persianblog.ir/

درود یاغش جان

آدرست را دریافت کردم ... منتظر انتشار چند آلبوم و تراک جدیدم هستم ... به دستم برسند به همراه کارهای دیگرم به آدرست می فرستم و خبرش را می دهم

حصار ترانه را به روز کردم ....

سلام برسان

به امید دیدار

مانی.بختیار جمعه 3 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 01:50 ب.ظ http://bakhtiar.blogsome.com

با درود. از دیدٍ من، آقای غیاث آبادی از آنجا که تلاش می کنند چند کار را با هم انجام دهند، طبیعی است که نظریاتشان مشکلاتی هم داشته باشد. البته پژوهشگر باید قدرتٍ دریافتٍ نقد را هم داشته باشد و آنرا درست و بدونٍ لحاظ کردنٍ مسائلٍ غیرٍ علمی و اشکالاتٍ من درآوردی بررسی کند.
نوشته ها و دیدگاههای ایشان مشکل زیاد دارد و هنوز نظریاتشان پخته نشده است. برای نمونه، ایشان از بنای سرمسجدٍ مسجدسلیمان با عنوانٍ تقویمٍ آفتابیٍ مسجدسلیمان نام می برد اما در همان مقاله خودش می گوید که هنوز تحقیق یا تحقیقاتٍ کاملی بر روی فرضیه اش انجام نداده است یا در حالٍ انجام است و خود بهتر دانید تا زمانیکه فرضیه ی تقویمی بودنٍ بنای سرمسجد بطور کامل محک نخورده باشد نمی توان بر آن بنا تقویمٍ آفتابی نام نهاد.
از دیدگاهٍ من نقدٍ شما نظریه ی ایشان را تقریباْ بدرستی رد کرده است. تلاش کنید با کاملتر کردن و روزآمد کردنٍ آن در مجلاتٍ علمی و معتبرٍ دیگری هم بچاپ برسانیدش و متنٍ آنها را برای نشریات هم ارسال کنید./مهرافزون!

علی نعمتی شنبه 11 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:34 ق.ظ

سلام یاغش جان از دیدن وبلاگت خوشحال شدم دیگه سر به ما نمی زنی چند بار برات پیام کوتاه فرستادم جواب ندادی . بالاخره رشته مرمت آثار دانشگاه هنر اسلامی تبریز راه افتاد و من در آدرس ذیل در خدمتتون هستم:
http://tabriziau.ac.ir/artconservation-Management.aspx

علی ِ عزیز، سلام و درود بر تو!
بسیار شادمان ام از دیدن موفقیت هات و این تلاش ِ ارجمند برای گسترش رشته ی مرمت.
ببخش اگر پیامی فرستادی و بی پاسخ ماند. چند بار برات "پیامک" فرستادم که نمی دانم چرا از طرف ِ تو دریافت نمی شد!
پاینده باشی و به امید دیدارت!

میچکا (نظر خصوصی) سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 12:59 ق.ظ http://www.royaye-rira.blogfa.com

سلام...
شرمنده بسکه کامنتام تو این پست زیاد شده دیگه روم نمیشه کامنت بذارم. چند روز یه بار میام ببینم مطلب جدید گذاشتین یا نه ولی...
دیدم چند وقته سر نمی زنید گفتم من یه حالی بپرسم.
امیدوارم هرجا هستین سلامت و شاد باشید

سلام دوست ِ گرامی.
سپاس از مهرتان.
هر چند بار هم که کامنت بگذارید، باز هم من آنها را منتشر می سازم و نظرات و پیامهایتان برایم ارجمند است.
این روزها خود را به کاری مشغول ساخته ام که بخشی از رویای ِ همیشگی ام بوده است: ساختن ِ یک دانشگاه!
به وقت اش در این باره خواهم نوشت. و این کار ولی اکنون همه ی زندگی ام شده است!
پاینده باشید.

میچکا شنبه 18 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:59 ب.ظ http://www.royaye-rira.blogfa.com

به به ... چه خبر هیجان انگیزی. یه دانشگاه که شما بسازید واقعا گلستانه. بی صبرانه منتظر خبراتون در این مورد هستم.
امیدوارم موفق باشید و به هدفتون همونطور که می خواید برسید.

فواذ شنبه 25 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 01:46 ق.ظ

سلام بر یاغش عزیز
امیدوارم پیروز و سربلند باشی از اینکه شادمانه و مشتقانه کار می کنی خوشحالم خواستم فیلم سروستان را دانلود کنم که ظاهرا بسته شده...

سلام و درود بر فؤاد عزیز.
سپاس از بازدیدت.
تلاش می کنم لینکهای دانلود جدیدی در سایت قرار دهم.
پاینده باشی.

افروز پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 06:36 ب.ظ

سلام کاش یه قسمت تو سایتتون میذاشتید واسه سوال من سوال دارم ازتون در مورد آتشکده ها. معماری پردیس بودم شماروهم میشناختم دورادور. دارم رو یه مقاله کار میکنم. اگر امکان داشت یه آدرس ایمیل بذارید. مرسی

سلام.
ایمیل ِ من:
yaghesh_kazemey@yahoo.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد