فیلم 300 در سال 2006 ساخته شد و موضوع آن، روایتی فانتزی از واقعهای تاریخی بود که هرودُت چنین نقلاش میکند:
«در جریان لشگرکشی خشیارشا به سوی آتن (سال 480 پیش از میلاد) در گذرگاهِ ترموپیل، لئونیداس، شاه اسپارت، با نیرویی بسیار اندک (300 نفر) دو روز در برابر سپاه ایران دلاورانه ایستادگی کرد و چندان پای فشرد تا کشته شد».
پس از موفقیت تجاری فیلم مذکور، در سال 2014 دنبالهای بر آن ساخته شد به نام 300: ظهور یک امپراتوری. این فیلم نیز مانند سلفِ خود، وقایع تاریخی از متحد شدنِ آرتمیسیا (آرتمیس)، ملکهی هالیکارناسوس، با خشیارشا و شرکتاش در نبرد دریایی سالامیس تا منهزم شدن بحریهی ایران توسط ناوگان یونان به رهبری تمیستوکلس (سال 479 پیش از میلاد) را مایهی داستانپردازیهای خود نموده است.
تصویر زیر: گراوری از حضور آرتمیزیا، ملکهی هالیکارناس، در نبرد دریاییِ سالامیس
تصویر زیر: پوستر فیلم "300: ظهور یک امپراتوری"؛ با بازیِ اوا گرین در نقشِ آرتمیزیا
باری، برای نگارنده، نه روایت غیرواقعی این فیلم، بلکه کانسپتها و فضاسازی معمارانه و گرافیک سهبُعدی کامپیوتریاش از کاخ تخت جمشید ـ شهر پارسه (پرسپولیس) جالب بوده است. مارکو جناوِزی [1] در تارنمای خود نوشته است که برای ساخت سکانس ایستادن خشیارشا بر بلندایِ کاخ پرسپولیس و صدور فرمان جنگ علیه آتن، سه روز تمام وقت صرفِ رندر کامپیوتری فضاها و چشمانداز معماریِ پر جمعیتِ شهر پارسه کرده بود.
تصویر زیر: کانسپتِ تخت جمشید در فیلم 300، اثر دین شِریف [2] (با کلیککردن، بزرگنمایی دارد)
کانسپتهای بیشتر از این فیلم، در تارنمای دین شِریف
تصاویر زیر: بازسازی تختجمشید و رندر کامپیوتریِ فضاهای شهر پارسه با جمعیت
[با کلیککردن، بزرگنمایی دارند]
در معماری اسلامی ایران، پدید آوردن یک رویهی تزئینی از اشکال هندسیِ درهمتنیده را اصطلاحاً گرهچینی یا گرهسازی میگویند. جالبترین سکانس فیلم برایم، آنجاست که آرتمیسیا وارد تالار کاخ داریوش در تخت جمشید میشود و در کف تالار و زیر گامهای او، گرهچینی اسلامی با طرح عربی قرار دادهاند!
تصاویر زیر: گرهِ اسلامی با طرح عربی در کف تالار تخت جمشید (!)
این "گرهِ" خاص را آقای سامان شیخکاظمی، از نو و گام-به-گام رسم نمودهاند و آقای کورش شاملو هم تدوینی تصویری از مراحل ترسیماش به دست دادهاند که در آپارات گذاشتهام.