در سال تحصیلی 1394-1395، در دو نیمسال پیاپی، واحد درسی "معماری" برای دانشجویان رشتهی کارگردانی سینمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر، ارائه و توسط نگارنده تدریس شد. سلسله درس-گفتارهای «معماری در سینما» که تا کنون، بخشهای اوّل و دوّم آن منتشر شده، از مباحث کلاسی مذکور انتخاب گردیده است و به مرور، تکمیل میشود.
در سینمای کلاسیک، غالباً با نقش کلیشهای خانههای مدرن به عنوان مرکز شرارت و جایگاه افراد قدرتطلب مواجهیم.
هیچکاک مایل بود که خانهای مدرن به سبک کارهای فرانک لوید رایت، معمار مشهور زمانش، در فیلم شمال از شمالغربی (1959) داشته باشد. بنابراین با جادوی سینماییاش خانهای مشابه فالینگ واتر (خانهی آبشار) و "خانهی اِستِرجِس" بر کوه راشمور میسازد؛ خانهای که اگرچه وجود خارجی ندارد ولی برای بینندگان، واقعی و ملموس مینماید. این خانه در تاریخ سینما، به دلیل تعلقاش به کاراکتر منفی فیلم، فیلیپ وَندَم (با بازی جیمز میسون)، خانهی وَندَم نامیده میشود. شهرت این خانه و معماری جادویی هیچکاک، هیچ کم از "فالینگ واتر" ، "خانهی استرجس" و معماری فرانک لوید رایت ندارد.
خانهی وَندَم در "شمال از شمالغربی"
___________________________________________________________
فرانک لوید رایت ، "فالینگ واتر" (خانهی آبشار) و "خانهی استرجس" (با پلان و برش)
در هفتمین فیلم از سری جیمز باند با عنوان الماسها ابدیاند (1971)، گای همیلتون (کارگردان فیلم) خانهای را برای زندگی ارنست بلوفِلد، رئیس سازمان جنایتکار جهانی اِسپِکتر (با بازی چارلز گری) برمیگزیند که توسط جان لاتنِر (معمار نامدار امریکایی) طراحی و به سال 1968 در پالماسپرینگز کالیفرنیا ساخته شده است: خانهی اِلراد. ورودِ جناب باند به این خانه البته گرامی داشته نمیشود و در آنجا مورد حملهی دو زنِ کونگفو-کار به نامهای بامبی و تامپر قرار میگیرد ... .
شون کانری در پشت صحنهی فیلم "الماسها ابدیاند" (1971) ـ خانهی اِلراد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جان لاتنر و "خانهی اِلراد"